Celem LEKCJI AKCEPTACJI jest szerzenie wiedzy na temat autyzmu wśród młodzieży w wieku szkolnym, nakłonienie uczniów do poznania, zrozumienia i akceptacji „inności“ osob z ASD. Te lekcje nie tylko pokazują czym jest autyzm i jakie wyzwania stoją przed osobami z ASD, ale również jak można ich wspierać, pomóc w odnalezieniu się w społeczenstwie osob neurotypowych. Głównym problemem osób z autyzmem jest radzenie sobie w sytuacjach społecznych.

Historyjki społeczne (ang. social stories) są jedną z technik pomocnych w terapii deficytów poznawczych z zakresu umiejętności społecznych. Są to krótkie opowiadania przedstawiające prostym językiem poprawne zachowania w określonych sytuacjach społecznych. Maja za zadanie pomóc dziecku poradzić sobie w konkretnych sytuacjach. Stanowią swoisty przewodnik, w formie pisemnej lub wizualnej, opisujący różne interakcje społeczne, sytuacje, zachowania i umiejętności.

Konkurs jaki proponujemy uczniom, którzy brali udział w Lekcjach Akceptacji polega właśnie na stworzeniu historyjek społecznych dla dzieci z ASD w wieku 6-12 lat. Historyjki mogą być przedstawiane w formie opowiadań, bajek, wierszy, piosenek, rysunków, komiksów, nagrań, itp.Tematów jest mnóstwo – cennym źródłem zbierania informacji będą dla was blogi prowadzone przez dorosłe osoby z ASD, rodziców dzieci z ASD.

Przykładowe tematy podawane przez ww grupę dla dzieci w wieku 6-12 lat: o wizycie u dentysty, podawaniu lekarstw, jak funkcjonuje moje ciało, obcinanie paznokci, włosów, skąd biorą się niespodziewane hałasy (dla dzieci z nadwrażliwością słuchową). Wizyty gości np. jak ktoś ma urodziny to my idziemy do niego a nie on do nas, co powiedzieć kiedy goście odchodzą a co kiedy przychodzą. Święta, wakacje, ulubione zajęcia, przedszkole/szkoła (rożne sytuacje, konkretne pomieszczenia, co sie w nich robi np. jak poruszać się po szkole, do której toalety pójść, co należy robić podczas zabawy z innymi dziećmi), rozmowa przez telefon, radzenie sobie z emocjami, rozpoznawanie emocji u innych. O zachowaniu (przeklinanie, relacje dziewczyny-chłopacy), dojrzewaniu, jedzeniu w restauracji, itp.

Prace oceniać będzie jury, w którego składzie są: psycholog, pedagog specjalny i terapeuta dzieci z ASD,  rodzice dzieci z ASD, osoba dorosła z ASD.

NAGRODY

1. Nagroda główna w 2 kategoriach: pisemnej i audiowizualnej

2 godzinna sesja planowania ścieżki rozwoju przeprowadzona przez certyfikowanego coacha ICF – Ingę Bielińską

Inga Bielińska – Certyfikowany coach ICF (ACC), systemic coaching i trener inspirowany Non-Violent Communication. Zdobyła doświadczenie menedżerskie kierując pracą szkoły językowej oraz jako Dyrektor wielkopolskich struktur International Coaching Federation (vice dyrektor od 04.2013, dyrektor od 05.2014). Partner zarządzający w Projecie LEVERAGE i właścicielka Pracowni Rozwoju.

Przedsiębiorca, wykładowca poznańskich uczelni (WSB, WSNHiD). Wykorzystując dotychczasowe doświadczenie specjalizuje się w budowaniu efektywnych zespołów, komunikacji w zespole, rozwiązywaniu konfliktów. Pracuje głównie procesowo w coachingu dla wyższej i średniej kadry zarządzającej, zespołowym i grupowym.

W swojej pracy łączy m.in. podejście systemowe (w oparciu o szkolenia i prace Johna Wittingtona,  Caitlin Walker i Petera Senge), psychologię pozytywną – skoncentrowaną na rozwiązaniach z rozwojowym wykorzystaniem technik kreatywnych. Zrealizowała ponad 1000 godzin coachingowych (coaching menedżerski, kreatywności, zespołów) i dwa razy tyle pracy trenerskiej. Jest mentorem przygotowującym do egzaminu ACC w ramach ICF.

2. Nagroda dodatkowa

książka „Wyspy Komfortu“ z osobistą dedykacją oraz sesja rozwojowa ufundowana przez Honorowego Członka Jury Konkursowego – coacha ICF Kamilę Kruk

Kamila Kruk – współwłaścicielka spółki, partner w wydawnictwie OSMConsult, w ramach których realizuje projekty łączące rozwój osobisty i biznes.

Redaktor naczelna ogólnopolskiego portalu Świat Coachingu i coach z międzynarodową akredytacją ICF. Trenerka rozwoju osobistego z 10-letnim doświadczeniem w pracy z administracją publiczną, organizacjami pozarządowymi i biznesem, gdzie wykorzystuje swoją wiedzę z ukończonych studiów: ekonomii i psychologii komunikacji społecznej. Autorka książki „Wyspy komfortu” oraz autorskich warsztatów „Wyjdź ze swojej strefy komfortu- świadomie i celowo”. Partner w OSMconsult i OSMpower, gdzie jest wydawcą książek autorów polskich i zagranicznych.

Ekspertka w zakresie rozwoju osobistego w Akademii Marki z Klasą. Inicjatorka i organizatorka projektów dla kobiet m.in. Kobiecy Lublin, Kongres Kobiet czy autorski program rozwojowy: Kobieta z moich snów. Finalistka plebiscytu Kobieta Przedsiębiorcza Lubelszczyzny.

Ekspertka portalu „Zmiany w życiu”. W Radio Freee współprowadzi autorską audycję o rozwijaniu się każdego dnia.

3. Wyróżnienia

drobne nagrody książkowe

Podobne wpisy